AİHM ÖNÜNDE BULUNAN ANCAK AKIBETİNİ BİLMEDİĞİNİZ BAŞVURULARINIZ HAKKINDA AİHM İLE İLETİŞİME GEÇEBİLİRSİNİZ
Maalesef pek çok başvurucu ya da avukat, AİHM‘e sundukları başvurularının akıbetlerine ulaşamadıkları için bu konuda benden destek istiyorlar. Son on ay içerisinde 1.947 başvuru ile ilgili, tarafıma bu şekilde talep geldi. Bu taleplerin %53’ünde başvurucu ya da avukatları, başvurularının akıbetleri konusunda doğrudan ben bilgilendirdim. Ancak, geri kalan 925 (%47) başvurunun akıbeti hakkında ilk aşamada ben de bilgi sahibi olamadım.
Bilgi sahibi olamadığımız her bir başvuru hakkında Mahkeme ile irtibata geçtiğimizde, maalesef, bu başvuruların ‘İç Tüzüğün 47. Maddesinde yer alan şekil şartlarına uymadığı’ gerekçesiyle idari olarak reddedildiğini ve incelemeye alınmadığını öğrendik. Mahkeme’nin idari olarak ret sebebi saydığı en sık yapılan hataları derlediğim yazıma buradan ulaşabilirsiniz.
Aslında, 2022 yılına ait verilere göre, Mahkeme’ye yapılan başvuruların %14‘ü benzer sebeple reddedilmektedir.
Tarafıma neredeyse üç kat daha fazla ‘idari ret’ vakasının bildirilmesinin sebebi, öncelikle Türkiye’ye karşı yapılan başvuruların Mahkeme’nin iş yükünün 1/4’ünü oluşturması ve de zaten başvurusu idari olarak reddedilmemiş kişilere, Mahkeme’nin başvurularının alındığına dair bilgi vermesidir.
Yazılım bilgim iyidir. Başvurucu ya da avukatların bana gerek kalmadan doğrudan AİHM ile iletişime geçebilmeleri ve taleplerini en iyi şekilde anlatabilmeleri adına ‘başvurucu ya da avukatlarına özel İngilizce bir dilekçe hazırlayan ve bu dilekçenin elektronik olarak AİHM’e iletilmesine yardımcı olan özel bir otomasyon’ tasarladım.
‘AİHM İle İletişim Kurun’ Otomasyonu
Bu otomasyon üzerinden sağlanan bilgiler ile ‘ilgiliye özel İngilizce bir talep dilekçesi’ oluşturulmaktadır. Bu dilekçe, Mahkeme Yazı İşleri Müdürlüğü’ne sunulmakta ve görevlilerce işleme alınmaktadır.
Yan tarafta, bir temsilcinin kendi müvekkili için otomasyon üzerinden hazırladığı örnek bir dilekçeyi görebilirsiniz. Otomasyon, ayrıca, temsilcisi olan ya da olmayan başvurucular için de benzer şekilde dilekçe hazırlamaktadır.
Avrupa Mahkemesi’nin iş yoğunluğunun çok fazla olduğuna, bu nedenle de Türkiye aleyhine yöneltilen şikayetlerin önemli bir kısmını incelemediğine dikkat çekmek isterim. Bu nedenle, bu formu gereksiz bir şekilde kullanmamanızı ve de sağladığınız bilgilerin doğruluğundan emin olmanızı rica ederim. Bu nedenle:
- Eğer başvuru numaranızı bilmiyorsanız, ilk önce burada yer alan ‘AİHM Başvuru Numarası Öğrenme’ formunu kullanmanızı önemle tavsiye ederim.
- Bu formunu kullandığınız halde hala başvuru numarasına ulaşamadıysanız, Mahkeme ile irtibata geçmek için, burada yer alan ‘Başvuru Hakkında AİHM İle İletişim Kurun’ otomasyonunu kullanabilirsiniz.
- Lütfen, sağlanan bilgilerin doğruluğundan emin olun.
- Lütfen, bu otomasyonu gereksiz kullanmayın.
Mahkeme, şu an için, söz konusu taleplere karşı e-posta üzerinden cevap vermektedir. Kural olarak Mahkeme’nin ilgililere bu şekilde cevap vermesi zorunlu değildir. Gereksiz ya da hatalı kullanımların sayısının artması durumunda Mahkeme, iş yoğunluğunu gerekçe göstererek artık ilgililere cevap vermemeyi tercih edebilir. Bu şekilde olumsuz bir tepki ile karşılaşmamak için yukarıdaki uyarılarımın dikkate alınması gerektiğini önemle vurgulamak isterim.
Gereksiz kullanımları engellemek amacıyla her bir cihaz ya da tarayıcıdan yalnızca bir kere ilgili otomasyona erişim imkânı tanıdım. Söz konusu otomasyonu birden fazla kullanmak isteyenlerin başka bir cihaz ya da aynı cihazda başka bir tarayıcı kullanmaları gerekir.
Mahkeme, pek çok kere ilgiliye aynı gün içerisinde cevap verdiği halde cevap verme süresi bir ayı bulabilir.
‘Başvuru Hakkında AİHM İle İletişim Kurun’ otomasyonuna ulaşmak için buraya tıklayınız.